Inhoudsopgave
De behoefte aan sociale verbondenheid
Mensen zijn van nature sociale wezens. We hebben een fundamentele behoefte om ons verbonden te voelen met anderen en onze ervaringen te delen. Dit verklaart deels waarom sociale media zo populair zijn geworden – ze bieden een platform om constant in contact te blijven met onze sociale kringen. Sociale media bieden daarbij ook een laagdrempeligheid, voor bijvoorbeeld mensen die in de samenleving wat minder goed meegaan of mensen die wat introverter zijn en op sociale media hun sociale momentjes beter kunnen plannen.
Toch zorgt dat online leven ook vaak voor afstand en wordt juist de “offline” verbinding steeds meer gewaardeerd. Fotobooths bieden eigenlijk het beste van beide werelden. Ze creëren een fysieke ruimte waar mensen samen kunnen komen, plezier kunnen hebben en herinneringen kunnen vastleggen. Maar het resultaat, de fotostrip of een online filmpje, zijn direct deelbaar op sociale media. De fotostrips zijn wat dat betreft heel “Instagrammable”, vooral als ze een leuk, persoonlijk design hebben. Zo is er dus een offline verbinding, maar kan het ook met het online netwerk worden gedeeld.
De kracht van positieve associaties
Hoe reflecteert dit op jouw bedrijf? Wanneer mensen het naar hun zin hebben hebben en positieve emoties ervaren, zijn ze meer geneigd om deze gevoelens te associëren met de context waarin ze zich bevinden. Dus wanneer jouw bezoekers gekke bekken staan te trekken voor de fotobooth en daar later op terugkijken, denken ze direct ook aan het evenement en die dat had georgansieerd. Het helpt dan natuurlijk ook als je een design aan de fotostrip toevoegt, want we vergeten allemaal wel eens wat en je wilt voorkomen dat ze denken “oh dat was zo’n gezellig evenement, wie organiseerde dat ook alweer?”
Deze positieve associatie kan uiteindelijk leiden tot een verhoogde merkwaardering en -loyaliteit. Mensen onthouden niet alleen het product of de dienst, maar ook het gevoel dat ze hadden tijdens de interactie met het merk. Of je nu zoekt naar nieuwe collega’s op een carrièrebeurs, een bedrijfsfeestje organiseert om je huidige personeel te bedanken voor hun inzet of op een evenement staat om je nieuwe product te promoten: de kans dat mensen ook op een later moment bewust voor jouw bedrijf of merk kiezen, is groter als ze een positieve ervaring hadden.
Sociale bewijskracht
Het concept van sociale bewijskracht stelt dat mensen geneigd zijn het gedrag van anderen te volgen, vooral in onzekere situaties. Wanneer mensen zien dat anderen lol hebben in een fotobooth en de resultaten delen op sociale media, zijn ze meer geneigd om hetzelfde te doen. Als ergens een rij is, worden we meteen nieuwsgierig naar wat er aan de hand is. Maar tegenwoordig werkt ook sociale media zo, wanneer we iets leuks zien online, willen we het ook. Dit kan op een beurs bijvoorbeeld zorgen voor meer bezoekers, die op sociale media foto’s van jullie fotobooth zien en op zoek gaan naar jullie stand.
Voor merken betekent dit een kettingreactie van engagement. Elke gedeelde foto werkt als een persoonlijke aanbeveling, waardoor het bereik en de geloofwaardigheid van de merkboodschap exponentieel toenemen.
De rol van zelfexpressie
Fotobooths bieden mensen de mogelijkheid om zichzelf te uiten op een speelse en creatieve manier. Of het nu gaat om gekke poses, het gebruik van props, of het toevoegen van digitale filters, mensen krijgen de kans om een bepaald imago van zichzelf te presenteren. Dit kan daardoor ook zorgen voor een laagdrempeligheid bij een formeel evenement, waar normaal de verwachting is dat het wat stijf of saai is.
Merken die slim zijn, integreren hun producten of logo’s subtiel in deze ervaring. Zo wordt het merk een onderdeel van het persoonlijke verhaal dat mensen willen vertellen, in plaats van een opdringerige boodschap. Bijvoorbeeld door een passende achtergrond maar ook door het logo te plaatsen op de fotobooth zelf of de fotostrip. Dan worden de gebruikers wel in contact gebracht met het merk, maar wordt het niet opgedrongen.
De psychologie van exclusiviteit
Mensen waarderen ervaringen die als uniek of exclusief worden beschouwd. Sta je bijvoorbeeld op een beurs? Dan kun je er heel veel baat bij hebben om iets unieks te organiseren, in plaats van het saai uitdelen van pennen, waarvan iedereen er al veel te veel heeft. Een goed ontworpen fotobooth-ervaring kan dit gevoel van exclusiviteit creëren, vooral als er speciale filters, achtergronden of props zijn die alleen op dat specifieke evenement beschikbaar zijn.
Deze exclusiviteit moedigt mensen aan om de ervaring vast te leggen en te delen, omdat ze iets hebben dat anderen niet hebben. Voor merken betekent dit een hogere kans op organische verspreiding van hun boodschap.
De rol van wederkerigheid
Het principe van wederkerigheid stelt dat mensen geneigd zijn iets terug te doen voor anderen die iets voor hen hebben gedaan. Door een gratis en leuke foto-ervaring aan te bieden, creëren merken een gevoel van verplichting bij de consument.
Deze ‘schuld’ kan zich op verschillende manieren uiten, zoals een plichtgevoel om:
– zich in te schrijven voor een nieuwsbrief
– een korte vragenlijst te beantwoorden
– de foto’s online te delen
– te blijven staan voor een praatje over het merk
– een donatie te doen voor jouw goede doel
– een product te kopen
Deze schuldgevoelens kunnen soms blijven hangen, waardoor mensen bij een afweging in de toekomst, tussen jouw merk en een concurrent, sneller kiezen voor jouw merk. Resultaten zijn niet altijd direct zichtbaar, maar door een positieve en leuke ervaring te bieden, blijft jouw merk (onbewust) wel een tijdje hangen of denken bezoekers later nog positief op jouw merk terug.