Het is vrij lastig om een afstand te blijven voelen met collega’s en managers, wanneer je net met z’n allen een gekke foto hebt gemaakt. Zelfs als je de fotobooth verder niet voor activiteiten of opdrachten gebruikt, kan dit een gemakkelijke ijsbreker zijn. Wil je stimuleren dat medewerkers die niet al veel met elkaar omgaan op de foto gaan? Maak er dan een spel element van. Geef bijvoorbeeld de opdracht om iemand uit elke laag in hiërarchie op de foto te krijgen of een onbekende collega met bruin haar bij de foto te betrekken. Ze mogen dan één foto maken met hun “vaste” groepje, en moeten daarna één van de opdrachten uitvoeren. Zo leer je nieuwe collega’s kennen waar je anders wellicht nooit mee zou praten.
De foto’s die in de fotobooth worden gemaakt, worden op een fotostrip afgedrukt. Die kunnen ze dus bewaren als aandenken, maar je kunt er ook op kantoor iets mee doen. Denk bijvoorbeeld aan een prikbord in de kantine, waar ze de foto’s kunnen ophangen. Zo kunnen ze erop terugkijken en er samen weer om lachen. Ook voor nieuwe medewerkers is dit een leuke manier om kennis te maken met hun nieuwe collega’s en de werksfeer. Een prikbord vol gekke foto’s, geeft natuurlijk meteen een leuke indruk van het bedrijf en de collega’s.
Bedrijfsevenementen met een fotobooth stralen een positieve en inclusieve cultuur uit. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en gesteund door het bedrijf, en krijgen het gevoel dat er ook ruimte is voor plezier en ontspanning. Dit verlaagt de werkdruk en verhoogd dus de tevredenheid over het bedrijf.
Hiërarchieën en rangen verdwijnen opeens als sneeuw voor de zon, als je met z’n allen op een laagdrempelige manier voor een camera staat. Zeker als je gebruikmaakt van gekke attributen zoals hoedjes en brilletjes, kun je je “meerdere” toch niet meer zo serieus nemen als voorheen. Dan blijken de hoge managers opeens ook maar gewoon mensen en de HR-afdeling opeens heel gezellig. Je verlaagt zo de barrière tussen die afdelingen, waardoor in de werksfeer meer ruimte komt voor open communicatie. Een bedrijf gaat absoluut niet opeens van een staande structuur naar high-fives in de gangen, maar het geeft verlegen medewerkers wel een duwtje in de rug om toch eens met die dringende vraag bij een leidinggevende op de deur te kloppen.
Fotobooths moedigen creativiteit en zelfexpressie aan. Medewerkers kunnen hun persoonlijkheid laten zien en plezier hebben met het maken van foto’s. Als je lekker gek mag doen met collega’s voor een camera op een bedrijfsevenement, kun je die energie vast ook kwijt in creatieve projecten. Wederom hebben sommige medewerkers af en toe een duwtje in de rug nodig om ervoor te zorgen dat ze gemakkelijker uit hun schulp komen, en echt het beste in ze naar boven komt. Het kan zijn dat ze het gevoel hadden dat er geen ruimte is om “out of the box” te denken, en met een fotobooth de bevestiging krijgen dat dit weldegelijk zo is.
Het toevoegen van een fotobooth aan bedrijfsevenementen is een eenvoudige, maar krachtige manier om teambuilding en positieve teamdynamiek te bevorderen. Het helpt medewerkers om elkaar beter te leren kennen, samen te werken, positieve herinneringen te creëren en een gevoel van verbondenheid te ontwikkelen. Dus, de volgende keer dat je een bedrijfsevenement plant, overweeg dan zeker om een fotobooth op te nemen.