Fotobooths voor goede doelen

Fotobooths hebben de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt als entertainmentelement op allerlei soorten evenementen. Hartstikke leuk op een bruiloft, verjaardag of zakelijk evenement. Maar heb je er wel eens over nagedacht om een fotobooth in te zitten voor het goede doel? In dit blog zullen we uitleggen hoe fotobooths kunnen worden gebruikt voor liefdadigheidsevenementen en fundraisers, en hoe ze kunnen bijdragen aan het vergroten van bewustwording en donaties voor goede doelen.

Inhoudsopgave

Fotobooths voor Bewustwording

Een van de eerste stappen bij het ondersteunen van een goed doel is het creëren van bewustwording en bekendheid. Fotobooths bieden een unieke kans om dit te doen. Hier is hoe:

– Aangepaste achtergronden en attributen
Geef gasten de mogelijkheid om foto’s te maken met achtergronden en attributen die gerelateerd zijn aan het goede doel. Dit trekt de aandacht en start gesprekken over het doel en de missie. Bovendien zullen er mensen zijn die je goede doel daaraan herkennen of waarvan je de interesse wekt, waardoor ze komen kijken wat er aan de hand is.

– Informatieve displays
Plaats informatieve displays naast de fotobooth met feiten en cijfers over het goede doel. Dit kan deelnemers inspireren om meer te leren en betrokken te raken. Dat kunnen cijfers zijn over doelen die jullie al hebben gehaald, maar bijvoorbeeld ook cijfers over de branche waarin jullie zitten. Strijd je tegen het uitsterven van bepaalde dieren? Dan zijn cijfers over de hoeveelheid dieren, en grafieken over afname van de populatie altijd goede middelen om de ernst van een situatie in te laten zien.

– Hashtags en sociale media
Moedig gasten aan om foto’s te delen op sociale media met specifieke hashtags voor het goede doel. Dit vergroot de online aanwezigheid en bereik. Ook de herkenbare setting draagt hier weer aan bij, omdat het online publiek dan ook snel ziet om welk goed doel het gaat en mogelijk zelf de website opzoekt om te doneren.

Fotobooths voor donaties

Het genereren van donaties is een cruciaal onderdeel van liefdadigheidsevenementen. Fotobooths kunnen hierbij helpen:

– Donatiekiosken
Plaats donatiekiosken naast de fotobooths, waar gasten gemakkelijk kunnen bijdragen aan het goede doel.

– Opbrengst uit fotoprints
Je kunt geld vragen voor de fotostrips, wat dan weer (deels) naar het goede doel gaat. Je kunt ervoor kiezen om een vaste prijs te vragen, of de bezoekers een vrije donatie te laten doen. Dit kan er soms voor zorgen dat mensen juist nog meer doneren dan het vaste bedrag zou opleveren. Bovendien maakt dit het voor iedereen toegankelijk, ook als ze maar 1 of 2 euro kunnen missen.

– Veilingen en loterijen
Organiseer veilingen of loterijen waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat en gebruik de fotobooth-foto’s als onderdeel van de prijzen. Geef bijvoorbeeld een prijs voor de meest creatieve foto. Je kunt hier ook sociale media voor inzetten, waarbij ze hun foto’s kunnen “inzenden” door ze te delen op sociale media met een speciale hashtag of dat het delen op sociale media ervoor zorgt dat hun naam 2x wordt toegevoegd en hun kans dus beter wordt. Zo stimuleer je de gasten om de foto’s te delen, waardoor je meer zichtbaarheid krijgt online.

Fotobooths voor Betrokkenheid

Fotobooths kunnen ook bijdragen aan een gevoel van betrokkenheid bij het goede doel:

– Verhalen delen
Laat gasten hun persoonlijke verhalen delen over waarom het goede doel voor hen belangrijk is. Dit kan gedaan worden in tekst bij de foto’s of zelfs in korte videoberichten met onze GIFbooth. Persoonlijke binding met een goed doel zorgt vaak voor donaties, maar deze persoonlijke verhalen kunnen ook anderen weer overtuigen om te doneren, wanneer zij er zelf geen persoonlijke connectie mee hebben. Deze verhalen kun je bijvoorbeeld ook weer delen op de eigen website en sociale media, mits je daar toestemming voor hebt natuurlijk.

– VIP-hoek
Creëer een speciale VIP-plek voor mensen die een donatie hebben gedaan of zich op een andere manier hebben ingezet voor het goede doel. Bijvoorbeeld een prikbord, waar mensen een foto op kunnen hangen. Bij elke fotosessie rollen er 2 fotostrips uit de fotobooth. Zo kunnen ze er één ophangen, terwijl ze de andere aan de hall of fame kunnen hangen. Dit kan ook anderen weer motiveren om zich aan te sluiten bij degenen die hen al voor gingen.

Meer blogs